طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
امروز : پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

عمومی

درباره مرکز آرامش

مرکز مشاوره و ارایه خدمات مامايی آرامش طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت انجام خدمات مامايي در سطوح مختلف بهداشتی دائر گردیده است و آماده ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بانوان محترم می باشد.

موسسين :
تعدادی از کارشناسان با سابقه مامايی و از اعضای انجمن علمی مامايی ايران موسسين اين مرکز می باشند که ساليان زياد در امور مختلف درمانی و آموزشی فعاليت داشته و نيز به عنوان مربی رسمی ورزشهای دوران بارداری, کلاسهای مختلف آموزش مامايی در بيمارستانها و مراکز درمانی و ساير موسسات برگزار کرده اند. همجنين اين مرکز از همکاری پزشکان و کارشناسان مجرب و باسابقه ديگر نيز در بخش‌های مختلف بهره می برد.

خدمات ارائه شده در مرکز:

1 - مشاوره (بلوغ، قبل از ازدواج،قبل از بارداری، زناشوئی و...)

2- دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد (تغذیه مادر باردار، ورزش دوران بارداری، بیوفیدبک و..)

3- مشاوره تغذیه مادر و کودک ، پایش نوزاد، مشاوره رشد و تکامل نوزاد

4 - واکسیناسیون ، تنظیم خانواده

5 - ماساژ نوزاد و ورزش مادر ونوزاد به منظور سلامت و تناسب اندام

6 - آموزش ریلکسیشن و یوگا (به منظور کاهش استرس، افزایش تمرکز و تقویت جسمی)

7 - مشاوره یائسگی(تغذیه، عوارض یائسگی و تمرینات ورزشی تقویت عضلات لگن پ‍یشگیری از مشکلات ادراری)

8 - مشاوره و آموزش سبک زندگی برای هر گروه سنی خانواده

9 - خدمات مامایی در منزل

10 - پاپ اسمیر

11 - کارگاه‌های آموزشی بهداشت فردی (مراقبت‌های بهداشتی، پوست و مو، تغذیه و ورزش)

12- مشاوره‌های روانشناسی با بهره‌گیری از مشاورین مجرب و با سابقه روانشناس

نشانی: تهران - میدان رسالت- خیابان هنگام- بالاتر از فرجام- پلاک ۱۹۷- طبقه دوم- واحد ۵


تلفن‌های تماس:

۷۷۱۸۵۰۱۴ -
۷۷۱۸۵۰۷۷
-
۰۹۰۳۵۱۸۴۳۸۱

77185014 - 77185077

تعیین وقت همه روزه : صبح ها: ۹ الی ۱۳ بعدازظهر: ۱۵ الی ۲۰

-


شماره مشاوره تلفنی: 9099071652
تماس از سراسر کشور با تلفن ثابت

تبلیغات متنی

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری مجاز است؟

. برخي خانمها در حين بارداري بخصوص سه ماهه اول و تا زماني پس از زايمان بر اثر تغييرات هورموني و جسماني ناشي از بارداري با كاهش ميل جنسي روبرو مي شوند.
۲. از نظر روحي، نگراني راجع به حاملگي و بچه و احساس اين كه اندام، از فرم عادي خارج شده مي توانداز ميزان تمايلات جنسي خانم بكاهد. از نظر جسمي، درسه ماهه اوّل، تهوع و استفراغ و خستگي و درسه ماهه آخر، افزايش وزن، تغییرفرم شكم، حساسيت پستانها، افزايش ترشحات رحمي و عفونت هاي قارچي همه مي توانند ميل جنسي خانم را كاهش دهند . البته از نظرعلمي، به علت افزايش ميزان هورمونهاي جنسي و جريان خون لگني، قاعدتاً تمايل جنسي زن باردار بيشتر مي شود. برخلاف نگراني خانمها از اندام جديدشان، بسياري از آقايان از فرم جديد بدن خانمشان راضي هستند و مقاربت را نوعي نزديك تر شدن به شرايط جديد همسرشان مي دانند و معمولاً آقايان ملاحظه شرايط خانمشان را مي كنند.
۳. بايستي توجه داشت كه منظور از ارتباط جنسي، فقط نزديكي نيست و اين ارتباط مي تواند روابط عاشقانه اي باشد كه موجب ريلكس شدن عضلات بدن زن وآرامش او گردد وحتي اين رابطه مي تواند به شكل هاي ديگر بوده و بدون انجام نزديكي، زن و مرد هردو لذت ببرند.
۴. بعضي از زنان از ارگاسم در دوران بارداري مي‌ترسند؛ چرا كه تصور مي‌كنند انقباضاتي كه در رحم، درحالت ارگاسم ايجاد مي‌شود، منجر به نرسيدن اكسيژن به جنين مي‌شود، در حالي كه انقباضي كه در حين ارگاسم ايجاد مي‌شود بسيار گذرا است ومشكلي براي جنين ايجاد نمي‌كند .
۵. در يك حاملگي طبيعي و بدون خطر، نزديكي نمي تواند باعث صدمه به جنين شود يا خطر سقط را ايجاد كند. جنين به خوبي توسط كيسه آب و ماهيچه هاي رحمي محافظت مي شود. علاوه براين يك ترشح غليظي در دهانه رحم وجود دارد و آن را مي بندد و از انتقال عفونت به داخل رحم جلوگيري مي كند. هر چند معمولاً به خانم هايي كه سابقه سقط دارند توصيه مي شود كه نزديكي نداشته باشند. بنابراين اگر احياناً پس از نزديكي، سقط صورت گيرد، پدر و مادر احتمالاً خودشان را سرزنش مي كنند ولي بايد اين را بدانند كه در هر حال اين سقط صورت مي گرفت و ارتباطي به نزديكي آنها نداشته است.
۶. در صورتي كه خانمي سابقه زايمان زودرس دارد ، توصيه مي شود كه در صورتي كه نزديكي انجام مي شود سعي كند به اوج لذت جنسي ( ارگاسم ) نرسد. چنين حالتي در زن باعث ايجاد انقباضات جزئي در رحم مي شود. از آنجايي كه مايع مني محتوي ماده اي بنام پروستاگلاندين مي باشد و آن هم باعث تحريك انقباضات رحمي مي شود، توصيه مي شود اين مايع در واژن ريخته نشود (يا از كاندوم استفاده شود و يا همانند روش جلوگيري طبيعي، نزديكي صورت گيرد) و بطور كلي نزديكي با ملايمت بيشتري همراه باشد. البته در كساني كه سابقه زايمان زودرس ندارند، اين مسائل نقشي ندارند. با اين حال توصيه مي شود در يكي دو ماه آخر دقت بيشتري در اين مسائل صورت گيرد.
۷. خانم باردار بايد مراقب علائم خطر مثل لكه بيني، درد مداوم و كم شدن حركات جنين باشد و با پزشك ماماي خود در خصوص روابط جنسي خود مشورت كند و مشاوره‌اي در اين خصوص بگيرد و در واقع يكي از مراقبت‌هاي دوره بارداري مشاوره درباره رابطه جنسي است و مسئول بهداشتي بايستي در خصوص اين رابطه از زن باردار سئوال كند كه آيا در اين زمينه مشكلي دارند يا نه.
۸. اگر سکس و نزديكي در حين بارداري براي زن مضر باشد و زوجين توسط متخصص از داشتن روابط جنسي منع شوند نبايد داشتن روابط عاشقانه فراموش شود چرا كه ممكن است زن دچار افسردگي پس از زايمان شود و گمان كند مورد بي توجهي همسرش قرار گرفته است.
۹. درشرايط زير مقاربت ممنوع است : سابقه تهديد به سقط،— سابقه زايمان زودرس،— جفت سر راهي (قرار گرفتن جفت در قسمت پايين رحم)، دهانه رحم نارسا، دهانه رحم باز شده، كيسه آب باز شده، درد و انقباض، خونريزي رحمي، هنگامي كه وضعيت راحتي نمي توانيد پيدا كنيد، وجود ضايعات هرپسي (مانند تبخال) برروي دستگاه تناسلي زن و يا مرد، دردهاي زير دل، فشار خون بالا، خونريزي واژينال، سابقه زايمانهاي زياد ( بيش از ۵ بارداري )، ۴ هفته آخر بارداري، پارگي زودرس پرده ها ي دور جنين، وجود بيماريهاي آميزشي در همسر و يا شك به آن، چندقلو بودن حاملگي، آغاز پيش از موعد دردهاي زايماني، ديابت، حاملگي هاي پرخطر، درد به هنگام آميزش جنسي.
۱۰. بنابراين اگر مطمئن نيستيد كه فعاليت جنسي در طي بارداري براي شما بي ضرر است، حتما با پزشك يا ماما تماس بگيريد و يا در ملاقات حضوري موضوع را با او مطرح كنيد.
اكنون به طور كلي با مسائل جنسي در دوران بارداري بيشتر آشنا شده ايد و همچنين متوجه شده ايد كه در شرايط عادي و با رعايت مسائل بهداشتي مي توان در دوران بارداري نزديكي داشت؛ اما با توجه به غير عادي بودن وضعيت همسر در اين نزديكي ها بايد نكاتي را در نظر داشت و رعايت نمود.

نكات كلي :
۱. بطور كلي، در حاملگي هاي بدون مشكل و طبيعي، مقاربت خطري ندارد و هيچگونه مانعي براي نزديكي كردن زوج ها وجود ندارد؛ مگر اينكه خانم احساس ناراحتي كند، مشكلي داشته باشد و يا به هر دليل ديگري توسط پزشك و يا ماما ازنزديكي كردن منع شده باشد.
۲. برقراري رابطه جنسي نه تنها آسيبي به همسر وارد نمي‌سازد، بلكه به دليل اينكه همسر در اين دوره احتياج بيشتري به توجه و حمايت از جانب شوهرش دارد، برقراري رابطه موجب آرامش وي مي‌شود؛ چرا كه اگر مرد به لحاظ رعايت حال همسرش رابطه جنسي با وي را به طور كامل قطع كند، ممكن است در روحيه همسرش تاثير بدي داشته باشد و او گمان كند به دليل تغييرات اندام ، لك‌هاي صورت و ورم و بزرگ شدن شكمش، جذابيت جنسي لازم را براي همسرش ندارد و از جانب شوهرش كنار گذاشته شده است.
۳. با پيشرفت حاملگي قاعدتاً وضعيت عادي مقاربت براي زوجين مشكل تر مي شود و علاوه بر اين با بزرگ شدن رحم و جنين، خوابيدن مادر به پشت براي جنين خطرناك مي شود؛ بنابراين توصيه مي شود كه نزديكي به صورت خوابيدن به پهلو و يا زن بر روي مرد صورت گيرد. به طور كلي بايد حالت زن و مرد به گونه اي باشد كه اولا فشاري به خانم وارد نشود، ثانيا در حين نزديكي خانم احساس راحتي نمايد، ثالثا هر گاه احساس ناراحتي كرد بتواند وضعيت را تغيير دهد.
۴. در اين دوره مقاربت بايد با ملايمت و آرامي انجام گيرد و از دخول عمقي جلوگيري شود.
۵. به خاطر داشته باشيد زنان در طي بارداري بيشتر در معرض عفونت، به ويژه عفونت هاي آميزشي هستند . بنابراين بايد نكات بهداشتي را بيشتر رعايت كنند.
۶. تعداد زيادي از خانم ها حس ميكنند ديگر به عنوان يك زن براي همسر خود جذاب نيستند. بنابراين براي برگرداندن ميل جنسي همسرتان مهمترين نكته اين است كه هرگز او را مجبور به برقراري ارتباط جنسي نكنيد كه نتيجه عكس دارد، در مقابل، ابراز محبت به شيوه هاي گوناگون مي تواند او را به سوي شما جذب نمايد.
۷. توصيه مي‌شود در هر رابطه جنسي علاوه بر نوازش و معاشقه، به آرامي ماساژهايي در ناحيه كمر و ساير قسمتهاي بدن توسط شوهر داده شود وپس از ايجاد آمادگي لازم، نزديكي انجام گيرد.
۸. مرد بايد زمان و تعداد دفعات نزديكي را تنظيم بكند و متوجه باشد كه نزديكي عمقي نباشد تا زن دچار درد يا صدمه‌اي نشود.
۹. همسران بايد با هم در مورد نحوه نگاه داشتن تماس فيزيكي شان در حين بارداري صحبت كنند. اينكه چه كاري را بيشتردوست دارند و چه كاري را كمتر. اين كار باعث مي شود كه زوجين به مرور، شيوه خاص خودشان راشكل بدهند و از آن در طول زمان لذت ببرند.
۱۰. حتي در موارد و زمانهايي كه زوجين نزديكي ندارند، مي توانند از نظر فيزيكي با هم در تماس باشند. ماساژ دادن و نوازش كردن خانم ها در دوران بارداري به آرامش فكري و عضلاني شان كمك مي كند. بنابر اين در نهايت فرزند شاداب تري هم خواهند داشت. اين كار همچنين باعث مي شود كه زوج ها پس از تولد فرزندشان هم زودتر به حالت طبيعي زندگي جنسي خود برگردند.

نكات مربوط به دوره هاي خاص :
۱. سه ماهه اول بارداري : تهوع و استفراغ دوران بارداري از هفته ۶ بارداري آغاز مي شود، در اين دوران روابط جنسي و يا حتي تصور آن نيز ممكن است موجب بروز حالت تهوع در زنان باردار شود. اغلب زنان حس مي كنند بويايي شان تقويت شده و هر بويي به نظرشان تهوع آور مي رسد. بروز حساسيت سينه ها بويژه در سه ماهه اول در زنان شايع است و تحريك سينه ها در هنگام برانگيختگي جنسي مي تواند دردناك باشد. بسياري از خانمها در طي سه ماهه اول بارداري از درد زير دل و كرامپها (گرفتگی عضلانی) وكمر درد پس از ارگاسم شكايت مي كنند. بنابراين در اين دوره اين موارد بايد رعايت شود : تحريك سينه ها بايد متوقف شود، در صورت خستگي، زمان آميزش بايد كوتاهتر شود، به همسرتان اطمينان دهيد كه هنوز دوستش داريد، ماساژ كمر در اين دوره علاوه بر مفيد بودن، احساس خوشايندي را نيز براي زنان باردار فراهم مي نمايد. بنابراين مي توانيد محبتتان را با ماساژدادن، در آغوش گرفتن و بوسيدن ابراز كنيد.—
۲. سه ماهه دوم بارداري : بافتهاي داخل و اطراف واژن در اين دوره دچار احتقان (گرفتگی) مي شوند كه اين پرخوني ناشي از افزايش عروق خوني و خونرساني در دوره بارداري است. در اين دوره بازگشت به حالت عادي پس از ارگاسم ، نيازمند وقت بيشتري بوده و هيچگاه بصورت كامل انجام نمي شود. بنابراين نوازشها و معاشقه هاي پس از آميزش بايد طولاني تر باشد. اين حالت به همراه پرخوني لگن مي تواند منجر به بروز كرامپها و كمردرد شود. ديس پاروني (درد در حين آميزش عميق) يكي از عوارض شايع اين دوره است و مي تواند ناشي از عفونت مجاري ادراري، عدم لغزندگي واژن يا فشرده شدن آلت روي دهانه رحم باشد. بنابراين علل اوليه مانند عفونت ها يا نزديكي عميق بايد شناسايي و برطرف شوند. در طي سه ماهه دوم بارداري، بدن زن باردار ويژگيهاي حاملگي را بيشتر نشان داده و شكم نيز بزرگتر مي شود. بنابراين قرار گرفتن در بعضي از وضعيت ها از جمله وضعيت رو در رو كه مرد در بالا قرار گرفته، مي تواند موجب بروز نارحتي در زنان گردد، زيرا ايجاد هر فشاري بر سينه ها و شكم دردناك است. بنابراين مي توانيد ازوضعيت هايي استفاده كنيد كه فشار كمتري بر روي سينه و شكم وارد بياورند. قرار گرفتن در وضعيت پهلو، وضعيت بهتري براي اين دوره از بارداري است. در اين دوره حركت جنين نيز مي تواند موجب كاهش ميل جنسي دربعضي از خانم ها گردد. بسياري ازخانم ها، با احساس حركت جنين در طي فعاليت جنسي احساس گناه كرده و تصور مي كنند جنين در حال مشاهده آنهاست. در حالي كه اين نگراني كاملا بي مورد است.
۳. سه ماهه سوم بارداري : با مشكلات گوارشي و سوزش سردل، اغلب موجب آزار خانم باردار مي شود و اگر هنگام نزديكي زير همسر قرار گيرد، مشكل شديدتر مي شود. اين حالت مي تواند با نزديكي از پهلو كه به انرژي كمتري احتياج دارد برطرف شود. رحم نيز ممكن است به دنبال نزديكي دچار انقباضي مداوم و طولاني مدت گردد (به ويژه اگر ارگاسم يك دقيقه يا بيشتر طول بكشد). براي بعضي از زنان اين احساس خوشايند و لذت بخش بوده و براي ديگر زنان موجب بروز ترس و وحشت مي شود زيرا نگرانند كه اكسيژن به جنين نرسد يا او در طي انقباضات رحم صدمه ببيند، در حالي كه اين ترس بيهوده است و نبايد نگران بود. بنابراين خانم بايد به محض احساس فشار و انقباض رحم، به پهلوي چپ دراز كشيده و مدتي استراحت كند. در اين دوران، فاز بازگشت نيز پس از ارگاسم ناقص بوده و احساس برانگيختگي در زن، ادامه مي يابد. بنابراين مدت معاشقه پس از آميزش را كمي طولاني تر كنيد تا اين مدت به خوبي طي شود. بسياري از زنان از عدم ارضاي جنسي در طي نزديكي يا ارگاسم شكايت دارند. اين حالت نيز طبيعي است. فقط مي توانيد در صورت تمايل، مدت معاشقه پيش از آميزش را كمي طولاني تر كنيد. بازگشت احساس خستگي در سه ماهه سوم بارداري براي بسياري از زنان آزار دهنده است (به دليل كمبود خواب و تحمل وزن زياد شكم). به محض احساس خستگي در خانم، وضعيتتان را تغيير دهيد و يا اينكه خانم به پهلوي چپ خوابيده و استراحت كند. ماساژ كمر علاوه بر كاهش درد و گرفتگي مي تواند خوشايند بوده و ارتباط شما را با همسرتان را حفظ كند.
موفق باشید. باز هم با ما مکاتبه کنید.

منابع :
– كتاب درسنامه اختلالات جنسي تاليف: دكتر شايسته جهانفر و دكتر ميترا مولائي نژاد
– كتاب ازدواج مكتب انسان سازي تاليف: دكتر پاك نژاد
– برخي از سايت هاي علمي

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب