طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
امروز : جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

عمومی

درباره مرکز آرامش

مرکز مشاوره و ارایه خدمات مامايی آرامش طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت انجام خدمات مامايي در سطوح مختلف بهداشتی دائر گردیده است و آماده ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بانوان محترم می باشد.

موسسين :
تعدادی از کارشناسان با سابقه مامايی و از اعضای انجمن علمی مامايی ايران موسسين اين مرکز می باشند که ساليان زياد در امور مختلف درمانی و آموزشی فعاليت داشته و نيز به عنوان مربی رسمی ورزشهای دوران بارداری, کلاسهای مختلف آموزش مامايی در بيمارستانها و مراکز درمانی و ساير موسسات برگزار کرده اند. همجنين اين مرکز از همکاری پزشکان و کارشناسان مجرب و باسابقه ديگر نيز در بخش‌های مختلف بهره می برد.

خدمات ارائه شده در مرکز:

1 - مشاوره (بلوغ، قبل از ازدواج،قبل از بارداری، زناشوئی و...)

2- دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد (تغذیه مادر باردار، ورزش دوران بارداری، بیوفیدبک و..)

3- مشاوره تغذیه مادر و کودک ، پایش نوزاد، مشاوره رشد و تکامل نوزاد

4 - واکسیناسیون ، تنظیم خانواده

5 - ماساژ نوزاد و ورزش مادر ونوزاد به منظور سلامت و تناسب اندام

6 - آموزش ریلکسیشن و یوگا (به منظور کاهش استرس، افزایش تمرکز و تقویت جسمی)

7 - مشاوره یائسگی(تغذیه، عوارض یائسگی و تمرینات ورزشی تقویت عضلات لگن پ‍یشگیری از مشکلات ادراری)

8 - مشاوره و آموزش سبک زندگی برای هر گروه سنی خانواده

9 - خدمات مامایی در منزل

10 - پاپ اسمیر

11 - کارگاه‌های آموزشی بهداشت فردی (مراقبت‌های بهداشتی، پوست و مو، تغذیه و ورزش)

12- مشاوره‌های روانشناسی با بهره‌گیری از مشاورین مجرب و با سابقه روانشناس

نشانی: تهران - میدان رسالت- خیابان هنگام- بالاتر از فرجام- پلاک ۱۹۷- طبقه دوم- واحد ۵


تلفن‌های تماس:

۷۷۱۸۵۰۱۴ -
۷۷۱۸۵۰۷۷
-
۰۹۰۳۵۱۸۴۳۸۱

77185014 - 77185077

تعیین وقت همه روزه : صبح ها: ۹ الی ۱۳ بعدازظهر: ۱۵ الی ۲۰

-


شماره مشاوره تلفنی: 9099071652
تماس از سراسر کشور با تلفن ثابت

تبلیغات متنی

راهنمای کلی شیر دادن

  • مهمترین نکته آن است که اولاً نوزاد نباید به علت گرسنگی مدت زیادی گریه کند.
  • ثانیاً برایش چندان مهم نیست که در فواصل سه ساعته برای شیرخوردن بیدارش کنند.
  • هر نوزادی عادت می کند به فواصل معینی احساس گرسنگی نماید و اگر مادری فقط کمی کودکش را حمایت و راهنمایی کند، این عادت زودتر به وجود خواهد آمد.
    همچنین هر نوزادی به تدریج که بزرگتر شد، فواصل گرسنگی وشیر خوردن را زیادتر می کند. مثلاً یک نوزاد ۲.۵ کیلویی نیازمند است که هر سه ساعت یک بار تغذیه شود، در حالی که نوزاد ۳ یا ۳.۵ کیلویی در فواصل چهار ساعته راحت تر است.
  • در حدود بین چهار و۸ ماهگی اکثریت نوزادان فواصل پنج ساعته را ترجیح می دهند. حتی بعضی از آنها تغذیه اول شب را نیز رها می سازند. در تمام این حالات (تمایل به تغذیه منظم و دفعات کمتر) مادر، نقش مهمی بازی می کند.
    مثلاً اگر مادر چهار ساعت بعد از آخرین شیردهی نوزاد را ولو اینکه هنوز خواب است بیدار کند و تغذیه اش نماید، او را به گرسنگی چهار ساعته عادت خواهد داد.
    اگر نوزاد یکی دو ساعت بعد از آخرین تغذیه از خواب بیدار شود و قدری گریه کند ولی مادر چند دقیقه صبر و حوصله داشته باشد نوزاد مجدداً به خواب خواهد رفت یا اگر طفل دائماً گریه کند و مادر سعی کند با دادن یک بطری آب و یا یک پستانک او را تسکین دهد، به عادت دادن معده او برای فواصل بیشتر کمک کرده است.
  • برعکس آن نوزادانی که در حال تغذیه خیلی بی حالن و خمارند و یا بسیار بی قرارند و هنگام بیداری دائماً نق می زنند یا اگر جریان شیردهی به قدر کفایت نباشد، خیلی دیرتر وعده ساعت دو پس از نیمه شب را رها می سازند.
    در این موارد وظیفۀ مادر این است حدالامکان با ملایمت بسیار سعی کند وعده های غذا را به فواصل چهار ساعته نزدیک سازد و طفل را به تغذیه منظم عادت دهد.

 

  • یک نوزاد آرام که ۳ الی ۳.۵ کیلو در هنگام تولد وزن دارد، با یک معدۀ کاملاً پر به خوبی می تواند فواصل چهار ساعته را از همان ابتدا تحمل نماید و تقریباً به شش تا هفت وعده غذا در ۲۴ ساعت نیازمند است.

 

 این وعده ها عبارتند از:

۶ و ۱۰ صبح، ۲ و ۶ و ۱۰ بعدازظهر و ۲ پس از نیمه شب، ولی اگر مادر حس می کند نوزادش زودتر از چهار ساعت گرسنه می شود باید به هر حال او را تغذیه کند (یک ساعت زودتر از معمول اگر از سینه تغذیه می کند و جریان شیر هنوز برقرار نشده است).
اگر نوزاد چهار ساعت بعد از آخرین وعدۀ غذا هنوز خواب است بهتر است بیدارش کنید ولی به زور شیرش ندهید. گرچه نوزادی که چهار ساعت متوالی چیزی نخورده باشد ظرف چند دقیقه به شدت گرسنه خواهد شد و خود شیشه شیر را سر خواهد کشید.
ولی فرض کنید نوزاد یک ساعت زودتر از معمول بیدار شود، در این حالت نباید به محض اینکه مختصری نق زد فوراً او را شیر دهید زیرا خود نوزاد نیز از گرسنگی خود اطمینان ندارد.
ولی اگر در این حالت در حدود پنج الی پانزده دقیقه با شدت گریه کند، دلیل آن است که خیلی گرسنه است و باید او را تغذیه نمود.
در این صورت ممکن است نوزاد در دفعات بعد بیشتر از ۴ ساعت بخوابد و بدین ترتیب زودتر دفعۀ قبلش را تلافی کند و اگر در روز تلافی نکند شاید در شب جبران کند و بالاخره اگر دائماً هر سه ساعت از خواب بیدار می شود و به شدت گریه می کند ممکن است مقدار شیر او کافی نباشد و نمی تواند تا چهار ساعت دوام بیاورد.
خصوصاً اگر نوزاد ازسینه تغذیه می کند و دو ساعت بعد از آخرین تغذیه باز هم گرسنه به نظر می رسد لازم است بیش از پیش پستان خود را به دهان او بگذارید. (نوزاد هر چه بیشتر پستان بگیرد جریان شیر در پستان مادر سریع تر و زیادتر خواهد شد و وقتی جریان شیر زیادتر شد، معدۀ او پرتر شده و می تواند بعدها بیشتر دوام بیاورد).
اگر نوزاد از بطری تغذیه می نماید و همیشه تا آخرین قطره از شیر را می نوشد و باز هم زودتر از معمول از خواب بیدار می شود و به نظر گرسنه است، مسلماً مقدار شیر او کافی نیست و باید از پزشک دستور ازدیاد شیر را گرفت.

تعداد نوبت و طول مدت شیر دادن به کودک

در ۲۴ ساعت چند نوبت باید به نوزاد خود شیر بدهید و زمان بین دو نوبت شیر دادن چه مدتی باید باشد؟

زمانی که شیر در معدۀ  شیرخوار می ماند تا به طرف روده ها برود و معده از شیر خالی شود و دوباره نوزاد احساس گرسنگی کند، برحسب سن و جثۀ نوزاد  متفاوت است. معدۀ بعضی از نوزادان پس از یک ساعت از شیر خالی و کودک گرسنه می شود، کودک دیگری پس از سه تا چهار ساعت شیری که خورده است هنوز در معده اش وجود دارد و گرسنه نیست.
بدین جهت تمایل به شیر خوردن در نوزادان و شیرخواران متفاوت است، بنابراین تغذیه  نوزاد و شیرخوار باید برحسب میل و رغبت او باشد یعنی هر موقع کودک خواست باید به او شیر بدهید.
طبیعی ترین برنامۀ شیر دادن به نوزاد در چند هفتۀ اول تولد این است که هر موقع نوزاد میل داشت و احساس کردید گرسنه است به او شیر دهید، ولی منظور این نیست که اگر شیرخوار هر لحظه از شب و روز شیر خواست مادر همۀ کارهای خود را رها کند یا از خواب بیدار شود و به او شیر بدهد.
از طرف دیگر شیر دادن به نوزاد و شیرخوار هم نباید تحت برنامۀ زمانبندی شده و سر ساعت باشد، اگر نوزاد در ساعت ۵.۱۵ صبح بلند شد و گرسنه بود، نباید بگذارید تا ساعت ۶ گریه کند و آن موقع به او شیر بدهید.
بیشتر نوزادان به طور معمول در حدود ۶ تا ۹ مرتبه در طول ۲۴ ساعت شیر می خواهند که باید به آنها بدهید. به نوزادان نارس در هر نوبت مقدار کم و به دفعات زیادتر باید شیر بدهید. نوزادانی که جثۀ بزرگتر دارند چون در هر نوبت شیر کافی می خورند، ممکن است هر ۴ تا ۵ ساعت میل داشته باشند که شیر بخورند.
بیشتر نوزادان در پایانسی روز اول ، زمان و فاصلۀ بین دو شیر خوردنشان را خود تعیین می کنند. اگر مادر در چند هفتۀ اول تولد نوزاد در ساعت سه صبح نیز یک نوبت به نوزاد شیر بدهد تا پستانش تخلیه شود، به جریان شیر و ازدیاد آن کمک خواهد کرد.

 

طول مدت شیر دادن به نوزاد و شیرخوار

زمانی که لازم است مادر، نوزاد و شیرخوار خود را به پستان خود بگذارد بستگی به سرعت و شدت مک زدن نوزاد و چگونگی نوک سینه  و خود پستان هر مادر دارد، ولی هیچ شیر خواری بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان مکیدن برای هر پستان لازم ندارد.
زمانی که مادر، نوزاد را به پستان خود می گذارد، باید به طور دائم او را با دست خود سر او را نوازش دهد و بخاراند، تا به خواب نرود.
شیر یک پستان بعضی از مادران بیشتر و راحت تر از پستان دیگر ترشح می شود، چنین مادرانی باید سعی کنند در هر نوبت، نخست پستان کم شیر خود را در دهان کودک بگذارند تا میزان تراوش آن نیز به حد پستان پر شیر برسد.
اگر مادر، نوزاد را بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به پستان خود بگذارد تا کودک مک بزند، نه فقط نوک پستان زخم می شود، بلکه نوزاد نیز مقداری هوا با شیر می بلعد که موجب  دل درد کودک می گردد.
اگر مادری اجازه دهد که کودکش مدت زیادی به یک پستان مک بزند، موقعی که او را به پستان دیگر خود می گذارید کودک خسته شده، خوابش می برد.
بنابراین توصیه می شود ابتدا کودک را به یک پستان بگذارید و موقعی که مک زدن او کند شود، او را به پستان دیگر بگذارید و اجازه دهید به مک زدن خود ادامه دهد تا مک زدن به پستان دوم نیز کند شود و به خواب برود

 

آموزش شیردهی به نوزاد

 

در مقاله آموزش شیردهی به نوزاد نکاتی کلیدی وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید در برخی موارد بدون اینکه از کوره در بروید با آرامش مشکل شیردهی خود و نوزادتان را برطرف کنید.

وﺿﻌﯿﺖ ﺩﻫﺎﻥ ، ﻟﺐ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ :

  • ﻓﮏ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﯿﻨﻮﺱ ﻫﺎﯼ ﺷﯿﺮﯼ ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺋﻮﻝ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ
  • ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ ﻓﮏ ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﻮﺩ
  • ﻟﺐ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺑﺮﮔﺸﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺤﮑﻢ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻨﻪ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ
  • ﻫﯿﭻ ﺻﺪﺍﯼ ﮐﻠﯿﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻧﺮﺳﺪ
  • ﺻﺪﺍﯼ ﻗﻮﺭﺕ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺑﺮﺳﺪ
  • ﺍﻟﮕﻮ ﯼ ﻣﮑﯿﺪﻥ ﺩﺭ ﻧﻮﺯﺍﺩﺍﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ
    ( ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﮑﯿﺪﻥ ﺑﻠﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ و ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﻣﮑﯿﺪﻥ ﯾﮏ ﺑﻠﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ )
  • ﺻﺪﺍﯼ ﺑﻠﻊ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺷﻮﺩ
  • ﻣﮑﯿﺪﻥ ﭘﺮ ﺻﺪﺍ ﯾﺎ ﭼﺎﻝ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽ ﺭﻭﯼ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﻧﺎﺻﺤﯿﺢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﯼ ﺳﯿﻨﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ.

 

گذاشتن سینه در دهان نوزاد :

 

ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺳﯿﻨﻪ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻧﻮﺯﺍﺩ ” ﻟﭻ – ﺍﻥ ” نام دارد. ﺍﮐﺜﺮ ﻧﻮﺯﺍﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺁﻣﻮﺯﻧﺪ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﻤﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻟﺐ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﻓﻠﮑﺲ ﺭﻭﺗﯿﻨﮓ ، ﻧﯿﭙﻞ ﻭ ﺑﺨﺶ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﺭﺋﻮﻝ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻫﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ می گیرد.

احتقان سینه

برای برطرف کردن انسداد راه شیر یا همان احتقان سینه اعمال زیر را انجام دهید.

  • ﻣﺎﺳﺎﮊ ﺳﯿﻨﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯﺷﯿﺮ ﺩﻫﯽ
  • ﮐﻤﭙﺮﺱ ﮔﺮﻡ
  • ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺳﯿﻨﻪ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ
  • ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺳﯿﻨﻪ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ ، ﺷﻘﺎﻕ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ

 

بهترین وضعیت های شیردهی برای مادر و نوزاد کدام هستند؟

 

بهترین وضعیت های شیردهی برای مادر و نوزاد از این نظر اهمیت دارد که باعث تغذیه مناسب نوزاد و وضعیت روحی مناسب مادر می شود. صرف نظر از نوع تغذیه ی انتخابی شما برای کودک دلبندتان (خواه پستان مادر و یا تغذیه با شیرخشک و شیشه شیر)، ما شما را در یادگیری روش های غلبه بر موانع شیردهی و مراقبت از فرزند، یاری خواهیم رساند. نحوه ی صحیح شیردهی از پستان مادر را با تمرین نمودن چهار وضعیت محبوب شیردهی ( گهواره ای ، گهواره ی ضربدری ، خوابیده به پهلو و روش فوتبالی )، فرابگیرید تا روشی که برای شما و فرزندتان بهترین است را بیابید.

 

حین شیردهی ، بچه را چگونه بغل کنیم؟

عده ای از مادران بر این باورند که شیردهی با پستان ، از جمله غرایز مادرانه است که به صورت طبیعی بروز می یابد و به همین دلیل در روز ها و هفته های اول پس از زایمان از آن بهره می گیرند. ایرن زوپی ، دارای مدرک مشاوره در زمینه ی شیردهی در بوستون ونیز متخصص آموزش بالینی کمپانی مدلا (Medela) می گوید: ” شیردهی باید زیباترین زمان زندگی هر مادر باشد اما شما مادران در این زمان پر از احساس ناامنی هستید و از درستی یا غلط بودن نحوه شیردهیتان مطلع نیستید “. مادرانی که شیردهی با شیشه شیر را انتخاب می کنند نیز سوالاتی در ذهن خود دارند. اما خونسردی خودتان را حفظ کنید و آرام باشید ، شیردهی فرایندی است که بزودی بر آن فائق خواهید شد. در آن زمان، شما و فرزندتان هماهنگی کامل را بدست خواهید آورد.

وضعیت شیردهی گهواره ای ( The Cradle Position )

در حالیکه نشسته اید، نوزاد را به صورت خوابیده به موازات شکم خود نگه دارید و سر او را با سطح قدامی آرنج یک دست و باسن را با امتداد همان دست زیرین حمایت کنید. دست دیگر، پستان را به دهان نوزاد هدایت می کند.

این روش، روشی مرسوم برای شیرخواران در سنین بالاتر است زیرا به آسانی می توان آن ها را در آغوش گرفت و نگاه داشت. اما مارگرت بوئر که اهل Keller تگزاس است، از روش گهواره ای برای شیردهی به دخترش هایلی که ریز جثه بوده، استفاده کرده و معتقد است که این روش برای وی نیز بسیار راحت تر از سایر روش ها بوده است. توجه نمایید که حین شیردهی با روش گهواره ای ، کنترل سر شیرخوار، کمی دشوار است.

وضعیت گهواره ای ضربدری( The Cross Cradle Position )

در حالی که نشسته اید و یک بالشت شیردهی روی پاهایتان قرار دارد، نوزاد را به پهلو (با حمایت مناسب و حفظ تماس فیزیکی با وی)، روی بالشت دراز کنید. اگرشیردهی را با پستان چپ انجام میدهید، از بازوی راست برای حمایت بدن شیرخوار و از دست راست برای حمایت سر او استفاده کنید. انگشتان شما ، پستان چپ را حمایت خواهند کرد.

جنیفر مکیارولا که اهل Basking Ridge نیوجرسی است، به طور غریزی از این روش برای هر سه فرزندش استفاده نموده است: ” این روش ذاتی و غریزی است ؛ من از این که حین شیردهی تمام سطح بدن شیرخوارم با بدن من در تماس بود، لذت می بردم “.

 

وضعیت خوابیده به پهلو ( Side-Lying Position )

برای شیردهی از پستان چپ ، با حمایت خلفی، به پهلوی چپ خود دراز بکشید. شیرخوار را به موازات خود به پهلو بخوابانید به صورتی که قفسه ی سینه ی وی روبروی قفسه ی سینه ی شما قرار گیرد. بازوی راست شما ، بدن شیرخوار و دست راست شما ، سر وی را حمایت خواهد کرد و او را به سمت پستان شما خواهد آورد. شما می توانید دست راست خود را زیر سر خود نیز بگذارید.

این روش شیردهی ، بویژه در شیردهی های اول و در شیردهی های شبانه محبوبیت دارد. کریستسن اوبیرن از Bayside نیویورک که به تازگی مادر شده است و یک شیرخوار دختر سه ماهه دارد، می گوید: “این وضعیت، زمانی که نوزادتان شما را در نیمه های شب یا اوایل صبح که به حالت خوابیده قرار دارید، بیدار می کند، بسیار کاربردی است.” اما قبل از امتحان نمودن این روش باید از توانایی نوزاد در به دهان گرفتن سینه ی مادر اطمینان حاصل شود.

 

 

وضعیت نگهداری فوتبالی( The Football Hold )

در حالی که نشسته اید ، نوزاد را به سمتی که می خواهید شیردهی را انجام دهید بغل کنید، به گونه ای که صورت و بدن نوزاد رو با بالا باشد و کمر وی را با یک بالشت، حمایت کنید. اگر از پستان راست شیردهی را انجام می دهید، از بازوی راست برای حمایت نوزاد بهره گیرید و سر او را به سمت پستان راهنمایی کنید.

بریجیت پلوسی، ساکن ارتفاعات برکلی نیوجرسی، می گوید که این روش، وضعیت محبوب شیردهی وی به هر دو پسرش بوده است. علاوه بر این ، روش شیردهی فوتبالی برای مبتدیان بسیار مناسب است. وی می افزاید: “نگهداشتن نوزاد با این روش آسان بود به همین دلیل من میتوانستم به خوبی روی به دهان گرفتن سینه و کارایی شیردهی تمرکز کنم و به خوبی به سایر روش ها نیز مسلط شوم”. این روش همچنین گزینه ی سودمندی برای شیردهی پس از عمل جراحی سزارین می باشد.

 

 

دوشیدن شیر مادر

 

یکی از روش های شیردهی به نوزاد که مادران با احتقان سینه می توانند از آن استفاده کنند دوشیدن شیر است که باید همراه با نکات زیر باشد.

  • ﺷﯿﺮ ﺩﻭﺷﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩ ﻳﺎ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺭ ﻳﺨﭽﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﻳﺰ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺷﻮﺩ
  • ﺩﻭﺷﻴﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﭘﺮ ﺷﻴﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻣﺎﻧند صبح، می توان پس از هر وعده تغذیه شیرخوار، شیر اضافه را دوشید.
  • بهتر ﺍﺳﺖ ۲۰-۱۰ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺩﻭﺷﻴﺪﻥ ﻣﺎﺩﺭ ﻛﻤﻲ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻛﻨﺪ ، ﻳﻚ ﻟﻴﻮﺍﻥ ﺷﻴﺮ ﻳﺎ ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻨﻮﺷﺪ ‏( ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﮔﺮﻡ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ‏)
  • ﻳﻚ ﺣﻮﻟﻪ ﮔﺮﻡ ﻭ ﻣﺮﻃﻮﺏ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۵-۱۰ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻨﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﺣﻤﺎﻡ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﺳﺎﮊ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪﻥ ﺷﻴﺮ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
  • ﺩﻭﺷﻴﺪﻥ ﺷﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺳﺘﻲ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﭘﻤﭗ ﻳﺎ ﺷﻴﺮﺩﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻗﻲ ﻭ ﺳﺮﻧﮕﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ.
  • ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺷﻴﺮ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻫﺎﻱ ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻲ ﺍﺭﺟﺤﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ.

 

موانع شیردهی به نوزاد از طرف مادر

  • بیماری HIV : توصیه مرکز کنترل بیماری ها در ایالات متحده این است که این مادران نباید به فرزندان خود شیر بدهند. البته اگر کودک همچون مادر مبتلا به ایدز نباشد شیردهی انجام نخواهد شد.
  • مادران معتاد تزریقی نیز نباید تا قبل از انجام تست HIV به فرزند خود شیر بدهند.
  • مادران مبتلا به سل نیز باید قبل شیردهی تست ابتلا به سل را انجام دهند.
  • مصرف برخی داروهای خاص مانعی برای شیردهی به نوزاد است که این مطلب را پزشک بهم مادر گوشزد خواهد کرد.
  • در صورت اجبار مصرف برخی داروها مادر باید این داروها را با حداکثر فاصله تا زمان شیردهی مصرف کند.

موارد منع شیردهی از طرف نوزاد

  • ﻟﺐ ﺷﻜﺮﻱ ﻭ ﺷﻜﺎﻑ ﻛﺎﻡ ‏( ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺷﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﻭﺷﻴﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍز روش های مختلفی آن را به کودک داد تا زمانیکه کودک تحت عمل جراحی ترمیمی قرار گرفته و بتواند با سینه تغذیه شود)
  • ﮔﺮﻓﺘﮕﻲ ﺑﻴﻨﻲ
  • ﻭﺟﻮﺩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﮔﺎﻻﻛﺘﻮﺯﻣﻲ ﻭ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻧﺎﺭﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻣﻜﻴﺪﻥ ﻳﺎ ﺑﻠﻊ ﻧﺒﺎﺷﺪ .

 

 

منبع:

راهنمای جامع برای ۹ ماه انتظار

مجله نی نی +

من و کودک من

 

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب