طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
امروز : جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

عمومی

درباره مرکز آرامش

مرکز مشاوره و ارایه خدمات مامايی آرامش طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت انجام خدمات مامايي در سطوح مختلف بهداشتی دائر گردیده است و آماده ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بانوان محترم می باشد.

موسسين :
تعدادی از کارشناسان با سابقه مامايی و از اعضای انجمن علمی مامايی ايران موسسين اين مرکز می باشند که ساليان زياد در امور مختلف درمانی و آموزشی فعاليت داشته و نيز به عنوان مربی رسمی ورزشهای دوران بارداری, کلاسهای مختلف آموزش مامايی در بيمارستانها و مراکز درمانی و ساير موسسات برگزار کرده اند. همجنين اين مرکز از همکاری پزشکان و کارشناسان مجرب و باسابقه ديگر نيز در بخش‌های مختلف بهره می برد.

خدمات ارائه شده در مرکز:

1 - مشاوره (بلوغ، قبل از ازدواج،قبل از بارداری، زناشوئی و...)

2- دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد (تغذیه مادر باردار، ورزش دوران بارداری، بیوفیدبک و..)

3- مشاوره تغذیه مادر و کودک ، پایش نوزاد، مشاوره رشد و تکامل نوزاد

4 - واکسیناسیون ، تنظیم خانواده

5 - ماساژ نوزاد و ورزش مادر ونوزاد به منظور سلامت و تناسب اندام

6 - آموزش ریلکسیشن و یوگا (به منظور کاهش استرس، افزایش تمرکز و تقویت جسمی)

7 - مشاوره یائسگی(تغذیه، عوارض یائسگی و تمرینات ورزشی تقویت عضلات لگن پ‍یشگیری از مشکلات ادراری)

8 - مشاوره و آموزش سبک زندگی برای هر گروه سنی خانواده

9 - خدمات مامایی در منزل

10 - پاپ اسمیر

11 - کارگاه‌های آموزشی بهداشت فردی (مراقبت‌های بهداشتی، پوست و مو، تغذیه و ورزش)

12- مشاوره‌های روانشناسی با بهره‌گیری از مشاورین مجرب و با سابقه روانشناس

نشانی: تهران - میدان رسالت- خیابان هنگام- بالاتر از فرجام- پلاک ۱۹۷- طبقه دوم- واحد ۵


تلفن‌های تماس:

۷۷۱۸۵۰۱۴ -
۷۷۱۸۵۰۷۷
-
۰۹۰۳۵۱۸۴۳۸۱

77185014 - 77185077

تعیین وقت همه روزه : صبح ها: ۹ الی ۱۳ بعدازظهر: ۱۵ الی ۲۰

-


شماره مشاوره تلفنی: 9099071652
تماس از سراسر کشور با تلفن ثابت

تبلیغات متنی

شیوه‌های موسیقی درمانی

شیوه های موسیقی درمانی

طبق یک بررسی متاانالیز، که توسط استندلی و همکارانش (۱۹۹۲) بر روی ۵۵ پژوهش تجربی موسیقی درمانی انجام شده است، هفت روش عمده موسیقی درمانی عبارتند از:

۱) شنیدن موسیقی غیرفعال

۲) شرکت در برنامه های فعال موسیقی

۳) موسیقی و مشاوره

۴) موسیقی و موضوعات تحولی و آموزشی

۵) موسیقی و تحریک

۶) موسیقی و بازخورد زیستی

۷) فعالیت های گروهی موسیقایی

همان گونه که ملاحظه می نمایید، نخستین و عمده ترین روش موسیقی درمانی، شنیدن موسیقی غیرفعال(Passive Music Therapy) می باشد، که در این روش درمانگر بر حسب نوع اختلال به تجویز یک موسیقی خاص می پردازد.

ملاک های تجویز موسیقی

برای تجویز موسیقی نمی توان ملاک هایی دقیق و کمی قائل شد و با یک سری دستورالعمل ها و پرسش های محدود به طور قاطع، موسیقی اختصاصی یک فرد، یک بیماری و یا یک سیستم حیاتی را تعیین نمود، زیرا مانند دیگر درمان های بالینی، نیاز به مهارت بالینی در شناخت تفاوت های فردی، مسایل فرد و البته ارائه برنامه موسیقایی مناسب توسط موسیقی درمانگر دارد. در تجویز موسیقی به طور سنتی، شناخت طبع فرد یا حتی طالع او در نظر گرفته می شود ولی در روش های جدید بیشتر از شرح حال بالینی، شناخت رگه های شخصیتی فرد و مشکلات جسمی و روانی اش استفاده می شود. برخی موسیقی ها ممکن است تداعی گر تجربیات و هیجانات خاصی برای فرد باشد و یا با برخی زمینه های فرهنگی ارتباطی عمیق داشته باشد ولی صرف نظر از این شرطی شدگی ها، موسیقی زبانی بسیار انتزاعی، جهانی و غیر شرطی برای ارتباط بالینی است، چرا که روش هایی که با زبان سر و کار دارد هر کلمه ایی، هر جمله ایی و هر متنی تداعی ها و تأویل های خاص خود را در هر زبان، هر فرهنگ و هر فرد دارد.

تم درمانی چیست؟

نخستین بار افلاطون فیلسوف یونانی، در کتاب «جمهور» به طبقه بندی تم ها پرداخت. وی مقام میکسولیدین را حزین، مقام دورین و فریژین را محرک و مقام لیدین را نشاط آور تعریف نمود. سپس در سال ۱۹۱۸ اواسیلیوس، تم ها را به چهار گروه تقویتی tonic، محرک simulative، آرام بخش sedative، خواب آور narcotic، طبقه بندی نمود. در ایران نیز برای نخستین بار، زاده محمدی(۱۳۸۱) براساس حالتهای روان شناختی و تأثیرات عاطفی، تم های موسیقی را به هفت گروه زیر طبقه بندی نمود:

۱) تم های آرام ساز Relaxation Themes

۲) تم های خلق ساز Mood Making Themes

۳) تم های جسمانی ساز Somatization Themes

بنابراین تعریف تم درمانی در واقع تجویز موسیقی براساس تم و تأثیر احساسی و شناختی موسیقی است. در زیر به ویژگی های موسیقایی و روان شناختی هر یک از تم های بنیادین و موارد عمومی تجویز آنها اشاره می شود.

الف) تم های آرام ساز

تم های آرام ساز دارای ریتم و ملودی ساده و یکنواخت بوده و حداقل القای خلق را دارا می باشند. تحریک کننده و مهیج نیستند. به عبارت دیگر، از لحاظ هیجانی و عاطفی خنثی هستند. تأثیرات روانی حرکتی در آنها اندک بوده و بیشتر در سطح شناخت اثر می گذارند.

در موسیقی غربی، آثار بسیاری به ویژه در موسیقی های الکترونیک مانند بسیاری از آثار کیتارو، ونجلیس و قطعات ارکسترهای پاپ مانند جاز ملایم، دارای تم آرام بخش هستند. بسیاری از تک نوازی ها نیز تأثیر آرام بخش دارند. برخی از آثار کلاسیک غربی و به ویژه سبک های لاروک(هرچند دارای تنوع در ریتم و ملودی و دینامیک هستند) نیز مناسب می باشند. موسیقی دستگاهی ایران، به دلیل القا خلق جندان مناسب این کار نیست، اما از این میان، برخی از قطعات ماهور تم آرام بخش دارند. موسیقی های آرام ساز برای مطالعه، رانندگی(به ویژه در مسیرهای پر ترافیک) و محل کار می تواند مفید باشد. یکی از تقسیمات فرعی تم های آرام ساز، تم های خلسه ساز Trance Making Themes است. از آنجا که خلسه در واقع نوعی آرامش پیشرونده و ناب تر است، این تم ها نیز آرامشی عمیق تر و ناب تر را ایجاد می کنند. تم های خلسه ساز، ضمن دارا بودن ویژگی های تم های آرام ساز، با محدود کردن میدان توجه، تأثیر بر امواج مغزی و کاهش ضربان قلب و تنفس، حالتی از سبکی و خلسه به همراه آرامش عمیق را ایجاد می کند، به همین دلیل مناسب رانندگی و مطالعه نمی باشند و از آن می تواند برای کاهش اضطراب، بی خوابی و ایجاد حالت هیپنوتیزم، آرام سازی و تمرینات مراقبه استفاده شود. چنین تمی را در آثار کلاسیک غربی، در سبک امپرسیونیسم که گونه ای ابهام و تعلیق را ایجاد می کند، می توان دریافت. همچنین موسیقی های سماعی(دف همراه ساز) که ریتمی یکنواخت و یا چرخشی دارند، برای ایجاد خلسه مناسبند. این آثار را تم های خلسه ساز نمایشی نامیده ایم.

ب) تم های خلق ساز

این تم ها دارای ریتم و ملودی غنی و متنوع هستند به طوری که منجر به القای خلق هایی همچون غم Blue یا سرخوشی Elation می گردد. بسیاری از قطعات موسیقی اصیل ایرانی دارای چنین ویژگی هستند. با شنیدن این تم ها، یک حالت خلقی، بسته به نوع و شرایط روان شناختی شنونده، ایجاد می گردد. موسیقی اغلب فیلم ها نیز دارای ویژگی های خلق ساز می باشد. تم ها خلق ساز در سطح هیجان عمل می کنند. این تم ها دارای طیفی وسیع از آرام ساز تا جسمانی ساز هستند. کرانه آرام ساز آنها دارای حالتی خلسه ساز و کرانه جسمانی ساز آنها، تم های نمایشی را به وجود می آورند.

ج) تم های جسمانی ساز

این تم ها دارای ریتم و ملودی بسیار متنوع و اغلب دینامیک قوی و تمپوی تند بوده، به طوری که شنونده را به انجام حرکات بدنی وا می دارد. تأثیرات روانی حرکتی و اتونومیک آنها بالاست. این تم ها در سطح بدن عمل می کنند. در استفاده از این تم ها باید به عامل زمان و شرایط روان شناختی شنونده توجه گردد. به طوری که یک تم جسمانی ساز به هنگام خواب ممکن است علاوه بر بی خوابی منجر به سردردهای تنشی گردد.

یکی از تقسیمات فرعی این تم، تم های نیرو ساز Force Making Themes می باشد که در آنها، عامل ریتم و دینامیک اهمیت ویژه ای دارد و اغلب برای فعالیت های ورزشی مناسب است. از دیگر تقسیمات فرعی تم های جسمانی ساز، تم های نمایشی Hysteroid Themes می باشد که در واقع یک تم ترکیبی است، زیرا دارای عناصری از تم خلق ساز می باشد. انواع موسیقی های شش هشتم ایرانی، راک و … دارای چنین حالتی هستند. یکی از کاربردهای تم های جسمانی ساز، در صورت استفاده مناسب، تخلیه هیجانات است.

نام نویسنده :رضاجوهری‌فرد-کارشناسی ارشدروانشناسی بالینی و عضو انستیتو موسیقی درمانی ایران

 

 

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب