طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
امروز : سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۴

عمومی

درباره مرکز آرامش

مرکز مشاوره و ارایه خدمات مامايی آرامش طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت انجام خدمات مامايي در سطوح مختلف بهداشتی دائر گردیده است و آماده ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بانوان محترم می باشد.

موسسين :
تعدادی از کارشناسان با سابقه مامايی و از اعضای انجمن علمی مامايی ايران موسسين اين مرکز می باشند که ساليان زياد در امور مختلف درمانی و آموزشی فعاليت داشته و نيز به عنوان مربی رسمی ورزشهای دوران بارداری, کلاسهای مختلف آموزش مامايی در بيمارستانها و مراکز درمانی و ساير موسسات برگزار کرده اند. همجنين اين مرکز از همکاری پزشکان و کارشناسان مجرب و باسابقه ديگر نيز در بخش‌های مختلف بهره می برد.

خدمات ارائه شده در مرکز:

1 - مشاوره (بلوغ، قبل از ازدواج،قبل از بارداری، زناشوئی و...)

2- دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد (تغذیه مادر باردار، ورزش دوران بارداری، بیوفیدبک و..)

3- مشاوره تغذیه مادر و کودک ، پایش نوزاد، مشاوره رشد و تکامل نوزاد

4 - واکسیناسیون ، تنظیم خانواده

5 - ماساژ نوزاد و ورزش مادر ونوزاد به منظور سلامت و تناسب اندام

6 - آموزش ریلکسیشن و یوگا (به منظور کاهش استرس، افزایش تمرکز و تقویت جسمی)

7 - مشاوره یائسگی(تغذیه، عوارض یائسگی و تمرینات ورزشی تقویت عضلات لگن پ‍یشگیری از مشکلات ادراری)

8 - مشاوره و آموزش سبک زندگی برای هر گروه سنی خانواده

9 - خدمات مامایی در منزل

10 - پاپ اسمیر

11 - کارگاه‌های آموزشی بهداشت فردی (مراقبت‌های بهداشتی، پوست و مو، تغذیه و ورزش)

12- مشاوره‌های روانشناسی با بهره‌گیری از مشاورین مجرب و با سابقه روانشناس

نشانی: تهران - میدان رسالت- خیابان هنگام- بالاتر از فرجام- پلاک ۱۹۷- طبقه دوم- واحد ۵


تلفن‌های تماس:

۷۷۱۸۵۰۱۴ -
۷۷۱۸۵۰۷۷
-
۰۹۰۳۵۱۸۴۳۸۱

77185014 - 77185077

تعیین وقت همه روزه : صبح ها: ۹ الی ۱۳ بعدازظهر: ۱۵ الی ۲۰

-


شماره مشاوره تلفنی: 9099071652
تماس از سراسر کشور با تلفن ثابت

تبلیغات متنی

توصیه هایی برای تغذیه نوجوانان در زمان تحصیل

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی چه در زمینه وسایل نقلیه، وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی‌های کامپیوتری و چه در زمینه صنایع غذایی و ایجاد تنوع در غذاها و میان‌وعده‌های آماده و فراوری شده، مشکل تا‌زه‌ای در رابطه با سلامتی افراد، خصوصاً کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است. اضافه‌وزن به یکی از معضلات جامعه امروز بدل شده و بدتر از همه این که کودکان ما از سنین پایین دچار آن می‌شوند و احتمال این که در آینده هم به نسل چاقی که ریسک بالای انواع بیماری‌ها را با خود دارند تبدیل شوند بالاست!
در رابطه با کودکان و نوجوانان که هنوز در حال رشد هستند اولین هدف در کنترل چاقی، ثابت نگه داشتن وزن و جلوگیری از افزایش آن است، تا به تدریج با رشد قدی به اندامی متناسب برسند. شما می‌توانید با تشویق فرزندتان به داشتن تغذیه سالم و کمی فعالیت بدنی به این هدف دست یابید! وقتی افزایش وزن او کم‌کم کنترل شود، می‌توان به هدف بعدی یعنی کاهش وزن با سرعت خیلی کم فکر کرد.
در این راه همراهی و تشویق شما خیلی اهمیت دارد، و مسلماً کاهش وزن را برای فرزندتان خیلی راحت‌تر خواهد کرد!
بهتر است سیستم غذا خوردن سالم و فعالیت دسته‌جمعی را جزئی از زندگی کل خانواده کنید تا همه با هم به هدف سلامتی برسید و در طی این راه لذت هم ببرید!

در اینجا راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانند برای شما و فرزندتان موثر باشند:

۱/ فقط روی چاقی فرزندتان تمرکز نکنید

به جای آن یک جوّ متفاوت و حمایت‌کننده ایجاد کنید، مشارکت خانواده خیلی مهم است و باعث می‌شود فرزندتان احساس تنها ماندن یا محرومیت نکند. همه خانواده را موظف کنید همان غذای سالم را بخورند و فست فودها را کنار بگذارید.
هیچ چیز بدتر از این نیست که همه افراد خانواده از غذایی که شما دوست دارید بخورند و شما مجبور باشید غذای رژیمی بخورید!
بهتر است به جای این که غذای مخصوصی برای کودک چاق خود تهیه کنید، هدفتان این باشد که همه خانواده هر شب غذاهای سالم و جدیدی را امتحان کنند!

۲/ حجم وعده‌های غذایی‌تان را کوچک انتخاب کنید

این مهم است که نشان بدهید خودتان هم همان کار را انجام می‌دهید و علاوه بر خوردن غذای سالم، حساب مقدار غذای مصرفی را هم ‌نگه می‌دارید. این کار باعث می‌شود هم از اضافه‌وزن بچه‌ها و هم از اضافه‌وزن خودتان جلوگیری کنید!
همیشه از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید، غذا را با دیس یا قابلمه سر میز یا سفره نگذارید، با این کار در واقع همه را بدون این که متوجه باشند سیر شده‌اند یا نه، به خوردن دوباره و سه‌باره از آن تحریک می‌کنید. وقتی ظرف بزرگ غذای مورد علاقه‌تان درست دم دستتان است چطور می‌توانید به راحتی به آن نه بگویید؟!

۳/ به بچه‌های خود انتخاب‌های سالم‌تر و خواندن برچسب غذاها را یاد بدهید

آنها را با خودتان به خرید میوه و سبزی ببرید و انتخاب مواد غذایی سالم‌تر در بین انواع غذاهای موجود در فروشگاه را به آنها آموزش دهید. تاکید کنید که به برچسب‌ها و اطلاعات تغذیه‌ای آنها و اندازه و سایز هرکدام از خوراکی‌ها توجه کنند و مواد غذایی پرکالری با اندازه کوچک‌تر انتخاب شود. میان‌وعده‌های سالم‌تر مثل بیسکویت سبوس‌دار و خرما و کشمش را به جای کیک و شکلات انتخاب کنید یا کراکر به جای چیپس و پفک! به بچه‌ها اجازه بدهید هفته‌ای یک بار یک میوه یا سبزی جدید به سلیقه خودشان انتخاب کنند. می‌توانند در تهیه غذاهای جدید به شما کمک کنند، روش آشپزی سالم هم برایشان جالب خواهد بود و هم در آینده به دردشان می خورد.

۴/ با فرزندتان درباره گرسنگی کاذب و گرسنگی واقعی صحبت کنید

خیلی از ما در مقابل غذا خوردن از روی احساسات و استرس ضعیف هستیم، بچه‌ها هم ممکن است در برابر احساساتی مثل ناراحتی یا عصبانیت به غذا خوردن پناه ببرند. خیلی مهم است که به فرزندان یاد بدهیم تا در مقابل این عوامل از خوردن خودداری کنند، چون ترک این عادت برایشان دشوار خواهد شد.
وقتی بچه‌ها می‌خواهند میان‌وعده‌ای بخورند، از آنها در مورد این که آیا واقعاً گرسنه‌اند یا نه بپرسید. اگر آشکارا سوال کنید گاهی می‌بینید خودشان تصدیق می‌کنند که گرسنه نیستند. در مورد این که چرا غذا خوردن در زمان احساس خستگی یا اضطراب عادت خوبی نیست، برایشان توضیح بدهید.
بهتر است خریدن میان‌وعده‌های پرکالری را محدود کنید تا زیاد در دسترس بچه‌ها نباشند. فراموش نکنید اگر چنین خوراکی‌هایی درخانه نباشند فرزندتان از آنها نخواهد خورد!

۵/ نوشابه‌های پرکالری و بی‌خاصیت را حذف کنید

نوجوانان مقدار زیادی شربت و نوشابه‌هایی که فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری هستند مصرف می‌کنند، مثل آبمیوه‌های پاکتی. بهترین روش برای جلوگیری از چاقی ناشی از نوشیدن، این است که آب را به عنوان نوشیدنی اصلی کل خانواده در نظر بگیریم. خیلی از ما به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم.
حتی کم‌آبی نه چندان شدید هم می‌تواند منجر به سردرد یا گیجی شود. در ضمن نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه خودشان باعث دفع آب بدن می‌شوند و نمی‌توانند جای آب را بگیرند.
می‌توانید برای بهتر شدن طعم آب و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به نوشیدن آن، کمی آبلیمو یا آب‌میوه به آب اضافه کنید.

۶/ زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید

تحقیقات نشان داده بچه‌ها هرچه بیشتر تلویزیون ببینند، احتمال چاقی‌شان بیشتر است.
یکی از بهترین راههایی که به کودکتان کمک می‌کند کمتر به تماشای تلویزیون و خوردن هم‌زمان عادت کند این است که وقتی خانواده دور میز یا سفره غذا می‌نشینند، تلویزیون حتماً خاموش باشد. این روزها دیدن غذا خوردن بچه‌ها در حال تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های کامپیوتری چیز عجیبی نیست!
غذا خوردن خانوادگی هم افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند و هم به بچه‌ها این فرصت را می‌دهد که با دیدن عادات غذایی شما خیلی چیزها یاد بگیرند.
زمان تماشای تلویزیون را برای همه، حتی خودتان محدود کنید و به جای آن در یک روز تعطیل، کل خانواده با هم فعالیت بدنی و بازی‌های دسته‌جمعی انجام دهید که حتماً هیجان‌انگیزتر هم هست!

۷/ مطمئن شوید به اندازه کافی لبنیات مصرف می‌کنند

استفاده از لبنیات کم‌چرب میزان بالایی کلسیم به بدن می‌رساند که علاوه بر این که برای رشد و افزایش قد بچه‌ها لازم است، در تحقیقات اخیر به عنوان یک عامل کمک‌کننده در افزایش سوخت وساز بدن و موثر در کاهش وزن شناخته شده است. روزی ۳ لیوان شیر یا ماست کم‌چرب نیاز بدن را تامین می‌کند.
فراموش نکنید مصرف بیشترِ آن می‌تواند باعث چاقی شود.

۸/ انتخاب درست برای فرزندتان خیلی راحت نیست

انواع تبلیغات مشتری‌جذب‌کن برای خوراکی‌های ناسالم و چاق‌کننده، هر دانش‌آموزی که کمی پول توجیبی با خود داشته باشد را برای خرید هله‌هوله از بوفه مدرسه یا دست‌فروش‌ها، تحت تاثیر قرار می‌دهد!
بهترین کار این است که از ابتدا روش‌های درست و سالم غذا خوردن را کم‌کم در خانه به فرزندتان یاد بدهید تا برایش عادت شود، مطمئن باشید عادت‌هایی که تدریجی برایش جا افتاده و طولانی‌مدت انجامشان داده، برای همیشه با او خواهند بود و زمانی که از در خانه خارج می‌شود هم با او می‌روند!

۹/ مصرف سبزیجات را بیشتر کنید

سوپ همیشه مورد علاقه بچه‌ها بوده و می‌تواند به کنترل اشتها در کودکانی که زیاد غذا می‌خورند کمک کند.
یک پیاله کوچک سوپ سبزیجات می‌تواند یک میان‌وعده سالم کم‌کالری یا یک پیش‌غذای عالی برای جلوگیری از پرخوری در شام باشد.

۱۰/ مکان خوردن را در منزل به آشپزخانه محدود کنید

وقتی هله‌هوله‌ها به اتاق خواب یا جلوی تلویزیون و یا پشت کامپیوتر بروند، مصرفشان چند‌ برابر می‌شود! یک قانون جدید در خانه وضع کنید که هر کسی فقط در آشپزخانه می‌تواند چیزی بخورد و برای خوردن هرچیزی باید در آشپزخانه بماند تا آن خوراکی تمام شود.

۱۱/ اهداف کوچک‌تر انتخاب کنید

مثلاً به جای این که خوردن هرگونه شکلات و شیرینی را ممنوع کنید، در شروع از فرزندتان بخواهید دو روز در هفته میان‌وعده‌اش را فقط به میوه اختصاص دهد، به این شکل راحت‌تر می‌تواند به تغییرات کوچک عادت کند و در طولانی‌مدت حفظشان کند و رفته‌رفته آن‌ها را بیشتر کند.
موفقیت‌های کوچک جمع می‌شوند و نتایج بزرگی به وجود می‌آورند!

۱۲/ از مصرف زیاد فست‌فودها خودداری کنید

ناسالم‌ترین و چاق‌کننده‌ترین غذاها فست‌فودها هستند. مصرف آنها را به یک یا دو بار در ماه کاهش دهید و نگذارید بچه‌ها به آنها عادت کنند.
سعی کنید همیشه سایز کوچک‌تر را سفارش دهید و از مصرف سُس‌های پرکالری پرهیز کنید.

۱۳/ بچه‌ها را مجبور نکنید بشقابشان را تمام کنند

یک روش مهم برای کمک به بچه‌ها در خودداری از پرخوری این است که بگذاریم بدانند هر وقت احساس سیری کردند می‌توانند از خوردن دست بکشند.
گاهی اوقات اصرار والدین برای این که غذایی در بشقاب باقی نماند باعث می‌شود بچه‌ها مجبور شوند حتی با وجود سیر شدن به خوردن ادامه دهند و کم‌کم این به صورت یک عادت برایشان می‌شود و در طول زمان به یکی از علت‌های چاقی تبدیل خواهد شد!

۱۴/ ورزش و فعالیت روزانه را جزئی از زندگی‌تان کنید

در اوقات فراغت و روزهای تعطیل به جای تماشای تلویزیون و خوابیدن، فرزندتان را به داشتن تحرک تشویق کنید و حتماً خودتان هم در این فعالیت شرکت کنید که می‌تواند شامل پیاده‌روی خانوادگی، بازی کردن در حیاط، دوچرخه سواری، رفتن به کوه یا ورزش‌های گروهی مثل والیبال و بسکتبال باشد.
مطمئن باشید به همگی‌تان خیلی خوش می‌گذرد!

۱۵/ هیچ‌وقت بیش ‌از اندازه سخت‌گیری نکنید

همیشه تعادل را نگه دارید، سخت‌گیری و ایجاد محدودیت بیش ‌از حد، باعث می‌شود فرزندتان خسته و دلزده شود و ناخودآگاه با شما لجبازی کند. هر از گاهی در مناسبت‌های خاص به او اجازه ناپرهیزی بدهید، اگر همیشه چشمتان به بشقاب غذای او باشد و وسواس زیادی به خرج بدهید بچه‌ها را فراری خواهید کرد و نتیجه عکس می‌گیرید. سعی کنید با او دوست باشید و درکش کنید، شما هم ممکن است عاشق شکلات باشید! سعی کنید به جای محروم کردن او از خوراکی‌های دلخواهش، روش درست خوردن را به او یاد بدهید.

 

ژوهشگران روش‌هاي مختلفي را براي سوپرشارژ كردن و افزايش كارآيي مغز ارائه كرده‌اند كه در اين مقاله ساده‌ترين آنها ارائه شده تا هر فردي بتواند به محض احساس نياز، به آنها دسترسي داشته باشد و آنها را بكار بسته و از مزاياي آن بهره‌مند شود:

– بادام بخوريد
بادام حافظه را تقويت مي‌كند و اگر در تركيب با شير قبل از رفتن به رختخواب و يا پس از برخاستن از خواب بههنگام صبح مصرف شود تاثير بهتري دارد.

-آب سيب بنوشيد
پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده‌اند؛ آب سيب توليد نوعي انتقال دهنده عصبي حياتي موسوم به استيلكولين را در مغز افزايش داده و از اين طريق قدرت حافظه را نيز تشديد مي‌كند.

– خوب بخوابيد
تحقيقات نشان مي‌دهد كه حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش مجدد تصاوير تجربه شده در روز تقويت مي‌شود.

– از تفريحات ساده لذت ببريد
استرس قدرت مغزي ما را تحليل مي برد. ذهني كه در استرس گرفتار شده بيشتر منابع حافظه ما را مصرف مي كند و به اين ترتيب ذهني ضعيف و كودن براي ما باقي مي گذارد. سعي كنيد براي خود عادتهاي ساده تفريحي در طول روز تعيين كنيد تا بتوانيد به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك نماييد. برخي از اين تفريحات ساده و مفيد براي ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، بازي با كودكان، قدرداني از ديگران، پياده روي، دوچرخه سواري و يا شنا به طور روزانه، كار كردن با يك وبلاگ و بالاخره شركت در كلاس‌هاي يوگا و سلامت به طور روزانه.

– ذهن خود را ورزش دهيد
همانطور كه ورزش جسمي براي بهره‌مندي از يك بدن قوي و سالم ضروري است ورزش ذهني نيز به همين اندازه حائز اهميت است تا بتوانيد ذهني تيز و فعال داشته باشد. آيا تا به حال توجه كرده‌ايد كه چرا كودكان قدرت مغزي قوي‌تري نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون كودكان ذهني بازيگوش دارند و يك چنين ذهني توان حافظه را بالا مي‌برد. براي رسيدن به چنين توانايي مي‌توانيد پازل يا جدول حل كنيد، در كارهاي گروهي داوطلب شويد، با ديگران تعامل كنيد، به يك سرگرمي مانند مطالعه، نقاشي يا حتي تماشاي پرندگان مشغول شويد، يك مهارت جديد يا يك زبان جديد بياموزيد.

– يوگا يا مديتيشن انجام دهيد
يوگا و مديتيشن استرس را تخليه مي‌كند. استرس قاتل حافظه است اما يوگا و مديتيشن با كاهش استرس، پايين آوردن فشار خون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابوليسم و آزاد كردن تنش از ماهيچه‌ها، ذهن را تقويتمي‌كنند.

– مصرف مواد قندي را كاهش دهيد
قند غذا نيست بلكه شكلي از كربوهيدرات است كه يك انرژي واهي توليد مي‌كند. مصرف زياد مواد قندي باعث بروز علائم عصبي و رنج آور، ضعف حافظه و ساير اختلالات عصبي مي شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد و از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين يا مقدار زيادي شكر يا قند با كافئين پرهيز كنيد.

– از گندم سبوس دار استفاده كنيد
گندم سبوس‌دار حاوي لسيتين است. اين ماده مشكل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان مي‌كند و از اين طريق موجب بهبود عملكرد مغز مي شود.

– شب‌ها غذاي سبك بخوريد
خوردن غذاي زياد و سنگين در شب باعث بروز استرس طولاني مدت و احساسي به هنگام خواب مي‌شود. توصيه مي‌شود غذاي سنگين را در روز مصرف كنيد كه بدن تحرك بيشتري دارد. شبها با خوردن غذاي سبك و ميوه يا سبزي مي‌توانيد خواب بهتري داشته باشيد. خواب خوب شب به معني تقويت قواي مغز است.

– قدرت تخيل خود را تقويت كنيد
يوناني‌ها اصل خيال پردازي را براي به خاطر سپردن همه چيز ياد مي‌گيرند. اين تكنيك احتياج دارد كه فرد يك تخيل واقعي و رنگي را ايجاد كند كه بتوان آن را به يك موضوع يا شي خاص ارتباط داد. اگر شما تمام حواس خود شامل لامسه، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي را درگير خيال پردازي كنيد مي‌توانيد جزئيات بيشتري از يك موضوع را به خاطر بياوريد. اين كار به تقويت حافظه شما كمك مي‌كند.

– خشم خود را كنترل كنيد
غذاهاي تهيه شده از آرد سفيد، مصرف زياد نشاسته يا نان سفيد مي‌تواند منجر به بروز حساسيت‌هاي عصبي شود. در نتيجه مصرف اين قبيل مواد غذايي پرخاشگري و برخي از رفتارهاي افسردگي را موجب مي شود. در عوض سبزي تازه بخوريد. آب زياد بنوشيد و يوگا يا مديتيشن انجام دهيد تا احساسات سمي مانند خشم و استرس از شما دور شود.

– ويتامين ب كمپلكس مصرف كنيد
اين ويتامين حافظه را تقويت مي‌كند. از غذا و سبزيجات غني از اين ويتامين مصرف كنيد. لازم به ذكر است كه مواد غذايي نشاسته‌اي و نان سفيد تاثير مطلوب اين ويتامين براي حفظ سلامت حافظه را خنثي مي‌كند

تقویت حافظه با غذاها
عملکرد مغز و حافظه با افزایش سن، کُندتر می شود به همین دلیل تقویت قسمت هایی از مغز که باعث بهبود سلامت آن می شوند مثل قدرت حافظه، مهم است.

یک راه برای تقویت حافظه، انتخاب دقیق مواد غذایی مفید در برنامه غذایی روزانه است.
۱- غذاهای شور، خیلی شیرین و چرب را مصرف نکنید. این غذاها، به طور موقت، مقدار انرژی بدن را افزایش می دهند، ولی حالت بدن را خیلی تغییر می دهند و شما را بی حال و سست می کنند.

۲- مکمل ویتامین های گروه B را مصرف کنید، مثل شربت ب – کمپلکس. این ویتامین ها باعث حفظ سلامت مغز و عملکرد صحیح آن می شوند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است، افرادی که به طور منظم از غذاهای ناسالم و غیرمغذی استفاده می کنند، سرانجام دچار زوال مغز و فقدان قدرت حافظه می شوند.
۳- مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه B را مصرف کنید مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخمه آفتابگردان، غلات و نان سبوس دار، جگر، جوانه گندم و جو.

 

۴- مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان را به مقدار زیاد مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های فراوانی هستند، مثل توت سفید، شاتوت، تمشک، توت فرنگی، آلو، آواکادو، پرتقال، انگور قرمز، سیب قرمز، آلبالو، گیلاس، اسفناج، کلم، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز، سیر، چغندر و … .

 

۵- مقدار وزن خود را در حد متعادل نگه دارید. مصرف متعادل مواد غذایی و داشتن فعالیت بدنی، علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن، باعث حفظ سلامت مغز و حافظه می شوند.

 

۶- با یک پزشک یا روانپزشک درباره کاهش قدرت حافظه ی خود مشورت کنید و از او درباره ی راه های بهبود سلامت مغز خود کمک بخواهید.

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه

سایت تبیان

عوارض و اختلالاتي که به علت تغذيه ي غلط در دوران امتحانات و کنکور ممکن است براي کودکان و نوجوانان پيش آيد و سلامتي آنان را تهديد کند، عبارتند از :
– کاهش قدرت حافظه و يادگيري ، در نتيجه عدم موفقيت در امتحانات

– کم خوني

– کمبود رشد و کوتاهي قد

– کاهش قدرت بينايي

– ناراحتي هاي عصبي از قبيل بد خلقي ، پرخاشگري ، بي حوصلگي ، خستگي و گيجي ، افسردگي

– کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها ، که از نتايج آن بيمار شدن مکرر ، طولاني شدن دوران بهبودي و ابتلا به امراض مختلف است.

نکاتي که کودکان و نوجوانان در دوران امتحانات و کنکور بايد رعايت کنند

* استراحت کافي به خصوص در اين دوران که فعاليت فکري زياد است، بسيار ضروري است. خستگي و بي خوابي قدرت حافظه و يادگيري را کاهش مي دهند.

* تحرک جسمي کافي ، موجب شادابي و قدرت بيشتر حافظه مي شود؛ در ضمن از بروز يبوست ، چاقي ، افزايش چربي هاي خون و خستگي پيشگيري مي کند.

* مصرف بيشتر لبنيات از قبيل شير ، ماست ، پنير کم چربي ، دوغ ، کشک براي کودکان و نوجوانان که در سنين رشد هستند ، ضروري است؛ به خصوص در وعده صبحانه مصرف شير و پنير مفيد است.

* مصرف تمام وعده هاي اصلي غذايي يعني صبحانه ، ناهار و شام و ميان وعده ي صبح و عصرانه مفيد است. خصوصاً وعده هاي اصلي غذايي اصلاً نبايد حذف شوند.

* استفاده از ميوه ها و سبزي هاي تازه ، ماهي ، تخم مرغ ( به ميزان متعادل ) به حفظ سلامت کودکان و نوجوانان کمک مي کند. در ضمن ويتامين ها و مواد معدني لازم را به بدنشان مي رساند.

* پروتئين موجود در ماهي و تخم مرغ از نوع بسيار خوب و با کيفيت بالاست و براي رشد کودکان و نوجوانان ضروري است.

* خوردن صبحانه براي همه ي افراد به خصوص کودکان و نوجوانان لازم است و به تقويت حافظه ي آنان کمک زيادي مي کند.

* مصرف آب ميوه ها و سبزي هايي مانند مرکبات ، گوجه فرنگي ، هويج در دوران امتحان مفيد است و حاوي ويتامين هاي ضروري براي تقويت قدرت حافظه ، شادابي و افزايش مقاومت بدن در برابر بيماري ها است.

* کودکان و نوجوانان بايد خود را عادت دهند که وقت کافي صرف خوردن غذا نمايند. به هنگام غذا خوردن ، خود را به برنامه هاي جنبي مشغول نکنند. از ديدن فيلم هاي تلويزيوني پرهيجان و يا گوش کردن به داستان هاي مهيج و تکان دهنده که روي اعصاب اثر بدي دارند، بپرهيزند.

* بحث و گفت و گو به هنگام غذا خوردن به خصوص چنانچه با عصبانيت يا هيجان توام باشد، صحيح نيست؛ زيرا موجب اختلال در هضم و جذب و متابوليسم مواد غذايي مي شود و در نتيجه مانع استفاده کامل سلول ها از مواد غذايي مي شود. حفظ آرامش روحي به خصوص موقع غذا خوردن، به حفظ سلامت و استفاده بيشتر بدن از مواد غذايي کمک مي کند. در ضمن از بروز اختلالات گوارشي از قبيل نفخ ، سنگيني دستگاه گوارش ، تهوع و دل درد پيشگيري مي کند.

* با آرامش غذا خوردن و خوب جويدن غذا، از مواردي است که بايد به آن توجه زيادي مبذول گردد و به صورت عادت در انسان به ويژه در کودکان و نوجوانان در آيد.

کودکان و نوجوانان عزيز توجه داشته باشند که دوران امتحان يا کنکور بخشي عادي از زندگي است که لازم است فعاليت فکري بيشتري براي آن صرف شود. اين ايام به هيچ وجه دوران بحراني و خطرناک عمر نيست؛ از اين رو در کنار زندگي طبيعي بايد با حفظ آرامش، بيشتر مطالعه نمود و خود را براي امتحان آماده کرد.

بهتر است از غذاهایی که ارزش غذایی ندارند بپرهیزید،غذاهایی که فقط باعث چاقی شما میشوند، نه تنها حافظه شما را تقویت نمی کنند بلکه کلسترول خونتان را نیز بالا می برند .

این ده ماده غذایی به ترتیب زیر می باشد :

۱اسفناج :
اسفناج به دلیل بافت های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم های پیشگیری می کند.تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می کنند،پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند.اسفناج به دلیل آنزیم هایی که در برگ های آن وجود دارد،سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد.و هوش را تقویت می کند.اسفناج دارای ماده ی دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می باشد.و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه ی قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اکسیدان نیز می باشد،

۲قهوه :
قهوه دارای موادی مانند :آنتی اکسیدانها،آمینو اسید،ویتامین و مینرال است.بخصوص اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است.قهوه ی هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد .

۳غلات:
غلاتی مانند سویا ،لوبیا،نخود فرنگی،عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می باشد .

۴میوه و سبزیجات :
میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند.میوه و سبزیجات بسیار برای تقویت حافظه مفیدند.

۵تخم مرغ :
تخم مرغ ماده ی بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این که مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی که جنینی را در رحم دارند،تخم مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است .

۶ماست :
آیا می دانید یک پیاله ماست دارای امگا ۳ و دی اچ ای می باشد.امگا ۳ و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند .اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند،تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد .

۷انبه :
این میوه ماده ی دیگری است که در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.با این که میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد.هنگامی که گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است .

۸سیب زمینی :
محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات های،که به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند .

۹- ماهی :
ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سرییع تر سلول های مغز می شود . در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود .ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است .

۱۰- شکلات :

شکلات نیز یکی دیگر از موادی است که باعث تقویت حافظه می شود،البته بهتر است شکلات هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا شکلات هایی را که حاوی شیر باشند

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب