طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
امروز : جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

عمومی

درباره مرکز آرامش

مرکز مشاوره و ارایه خدمات مامايی آرامش طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت انجام خدمات مامايي در سطوح مختلف بهداشتی دائر گردیده است و آماده ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بانوان محترم می باشد.

موسسين :
تعدادی از کارشناسان با سابقه مامايی و از اعضای انجمن علمی مامايی ايران موسسين اين مرکز می باشند که ساليان زياد در امور مختلف درمانی و آموزشی فعاليت داشته و نيز به عنوان مربی رسمی ورزشهای دوران بارداری, کلاسهای مختلف آموزش مامايی در بيمارستانها و مراکز درمانی و ساير موسسات برگزار کرده اند. همجنين اين مرکز از همکاری پزشکان و کارشناسان مجرب و باسابقه ديگر نيز در بخش‌های مختلف بهره می برد.

خدمات ارائه شده در مرکز:

1 - مشاوره (بلوغ، قبل از ازدواج،قبل از بارداری، زناشوئی و...)

2- دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد (تغذیه مادر باردار، ورزش دوران بارداری، بیوفیدبک و..)

3- مشاوره تغذیه مادر و کودک ، پایش نوزاد، مشاوره رشد و تکامل نوزاد

4 - واکسیناسیون ، تنظیم خانواده

5 - ماساژ نوزاد و ورزش مادر ونوزاد به منظور سلامت و تناسب اندام

6 - آموزش ریلکسیشن و یوگا (به منظور کاهش استرس، افزایش تمرکز و تقویت جسمی)

7 - مشاوره یائسگی(تغذیه، عوارض یائسگی و تمرینات ورزشی تقویت عضلات لگن پ‍یشگیری از مشکلات ادراری)

8 - مشاوره و آموزش سبک زندگی برای هر گروه سنی خانواده

9 - خدمات مامایی در منزل

10 - پاپ اسمیر

11 - کارگاه‌های آموزشی بهداشت فردی (مراقبت‌های بهداشتی، پوست و مو، تغذیه و ورزش)

12- مشاوره‌های روانشناسی با بهره‌گیری از مشاورین مجرب و با سابقه روانشناس

نشانی: تهران - میدان رسالت- خیابان هنگام- بالاتر از فرجام- پلاک ۱۹۷- طبقه دوم- واحد ۵


تلفن‌های تماس:

۷۷۱۸۵۰۱۴ -
۷۷۱۸۵۰۷۷
-
۰۹۰۳۵۱۸۴۳۸۱

77185014 - 77185077

تعیین وقت همه روزه : صبح ها: ۹ الی ۱۳ بعدازظهر: ۱۵ الی ۲۰

-


شماره مشاوره تلفنی: 9099071652
تماس از سراسر کشور با تلفن ثابت

تبلیغات متنی

فواید ورزش در دوران بارداری

به خاطر فرزندتان ورزش کنید. فعالیت بدنی مناسب مادر در حافظه و یادگیری فرزند موثر است.

همه میدانند ورزش در حفظ سلامت جسم و روان تاثیر دارد ولی این اطلاعات خیلی کلی و فقط به صورت تجربه‌های پراکنده و تقریبی است.با این تجربه ها،ن می توان درک درستی ازاهمیت ورزش و داشتن یک زندگی پرتحرک داشت. در این میان چند سوال مهم مطرح است و اولین سوال این است که ورزش چه اثر مفیدی بر مغز و توانای یهای فکری فرد داردو در چه شرایطی این آثار را می گذارد؟ دوم آنکه با فرض مفید بودن ورزش، چه عامل یا
عواملی باعث اثربخشی ورزش می شود؟ یعنی کدام عامل وقتی فرد ورزش می کند،ا ز عضلاتاو به مغز می رسد و مثلا باعث می شود حافظهبهتری پیدا کند؟ سوم آنکه ورزش در دوران بارداری چه اثری بر مادر یا فرزند دارد؟ این مقاله سعی دارد با توضیحات علمی انگیزه شما را برای ورزش تقویت کند.
از چندی پیش، بررس یهای آزمایشگاهی باکمک رو شهای رفتاری و بیولوژی مولکولی شواهدی را برملا کرد ه اند که نشان از نقشمثبت انواع ورزش در بهبود توانایی های شناختی)مثل حافظه و یادگیری(، ایجاد نوروژنز )تکثیرسلو لهای نورون( در مغز بالغ و ترمیم برخی صدمه های مغزی و کنترل یا درمان برخی ازبیمار ی ها دارد. هر سال تعداد زیادی مقاله درمورد جنبه های مختلف ورزش و فعالیت بدنی منتشر می شود که در آنها محققان یک سوال خاص را از زاویه دید خودشان بررسی می کنند و مثل هر سوال علمی دیگری، جواب هر کدام از این سوا لها، خود سوال جدیدی را پیش می کشد و این شروع دوره جدیدی از پژوهش برای پاسخ به آن سوال است که خودش دوباره سوال تاز ه ای را در پی دارد. درواقع پیشرفت در علم هم ناشی از این سوال و جوا ب های پشت سر هم است که ظاهرا تا آخر دنیا همادامه پیدا می کند.
مقاله های متعددی طی چند سال گذشته ثابت کرده اند که ورزش می تواند باعث افزایش حافظه و یادگیری شود. لطفا دو نکته را در ذهنداشته باشید؛ا ول اینکه درا ینجابیشتربه مقاله هایی اشاره می شود که نتایج آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی را نشان میدهند و دوم اینکه روی نتیجه ا ثر ورزش «در خود فرد » تاکید می شود زیرامقاله هایی هم بابررسی حیوانهای آزمایشگاهی می گویند ورزش ن هتنها «در خود فرد » بلکه مثلادر دوران بارداری، روی فرزند هم آثار مفید دارد)البته از نوع مناسب آن(.
دویدن مو شهای آزمایشگاهی باردار جوندگان مانند مو شهای آزمایشگاهی، حیواناتی هستند که اغلب طی شب فعالیت دارند و این مساله شرایطی ایجاد کرده که یک مدل حیوانی برای ورزش )البته از نوع اختیاری و نه از نوع اجباری( در اختیار ما قرار می گیرد. کسانی که با مو شهای آزمایشگاهی سروکار دارند، می دانندکه این حیوانات در طول روز ) یعنی زمانی که چرا غهای محل نگهداری آنها روشن است(،اغلب می خوابند و بلافاصله پس از خاموش شدن چرا غها، )یعنی در طول شب(، شروع به فعالیت و حرکت و جستجو در قفسهایشان می کنند. درنتیجه ا گر یک چرخ که میتواند حول محور خود بچرخد، در قفس این حیوانات قرارداده شود، خیلی سریع یاد می گیرند که داخل آن قرار بگیرند و شروع به دویدن کنند و این رفتار را به محض خاموش شدن چرا غها آغاز و تشدید می کنند. علاقه این حیوانات به دویدن،چنان شدید است که حتی در دوران بارداری هم این رفتار را ترک نمی کنند و یک موش باردار با چند جنین در رحمش، در طول فقط یک شب، می تواند به طور متوسط از یک ونیم کیلومتر در اوایل و اواسط دوره بارداری و تا نیم کیلومتر در آخر دوران بارداری بدود. ما انسا نها هم با این رفتار و با قرار دادن چر خهایی که البته مجهز به یک کلید مغناطیسی متصل به رایانه)برای شمارش تعداد دورهای چرخ و درنتیجه معلوم شدن مسافت دویده شده( است، از این مدل حیوانی استفاده کرد ه ایم.
یکی از اولین مقال ههایی که می توان در اینجا به آن اشاره کرد، در سال ١٩٩٩ به وسیله  3 محقق در آلمان و در مجله بسیار مهم نیچر منتشر شد. در این مقاله، گزارش شده که در بخشی از مغز مو شهای بالغ آزمایشگاهی که می دوند، میزان نوروژنز)فعالیت سلولهای مغزی( افزایش می‌یابد. این یافته مهمی است؛ زیرا ورزش را به عنوان راهی برای ترمیم برخی صدمه ها به سلو لهای مغز )مثلا پس از ضربه به بفعا هلیتبخدنایمنطاسرب ما فدر د رر ا زفنزایدش تحاف اظه و ن ی اد وگیر ری ف زرزند شش مو کثر ن ایستد
شده اند، ورزش اختیاری تا حدودی باعث ترمیم این نقصها و کاهش میزان وابستگی به مورفین خواهد شد. درا ین مقاله منتشر شده،نقش ا ساسی و اهمیت ورزش حتی در درمان اعتیاد به مورفین نشان داده شدها ست،ا ما دراین میان سوال اساسی دیگری مطرح شد؛ در سال ٢٠٠٣ پژوهشگران تایلندی درب ررسین شان دادند که ورزش ا جباری مو شهای آزمایشگاهی با تردمیل، در جریان بارداری این حیوانات، می تواند باعث افزایش یادگیری فرزندان آنها شود. کره ا ی ها در سال ٢٠٠۶ نشان دادند ورزش شنا در دوران بارداری، باعث افزایش حافظه و فعالیت مغزی فرزندان می شود.
محققان ا یرانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان هم مطالعه ای درا ین موردا نجام دادند.این مطالعه که در سال ٢٠٠٨ در مجله نوروساینس منتشر شد، 2 نوع ورزش اختیاری و شنای اجباری در جریان بارداری بر حافظه و یادگیری ونوروژنز در هیپوکامپ در فرزندان را بررسی کرده بود.
نتایج این مطالعه، بیانگر این است که ورزش در دوران بارداری باعث ا فزایش حافظه و یادگیری فرزندان وتعداد نورو نهای هیپوکامپ مغز می شود.
به علاوه، به نظر می رسد ورزش در دوران بارداری میزان عروق خونی در هیپوکامپ مغز فرزندان را هم افزایش می دهد که خود میتواند یک عامل کمکی برای این بخش از مغز باشد.
این مطالعه ها دریچه جالبی را به روی ما بازکرده است، انگار فواید ورزش فقط به خود مادر محدود نمی شود و اگربه درستی در دوران بارداری انجام شود، میتواند برای فرزند اوهم فوایدی داشته باشد.  باید گفت که هرگونه ورزش و فعالیت بدنی در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک متخصص و با صلاحدید او انجام شود.
14 بارداري و زايمان شماره سیص دوپنجاه وچهار پنجشنبه بیس تودو دی نود
دکتر مازیار محمداخوان
فارماکولوژیست و عضو هیات علمی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب